[pic=99_1255081497.JPG]Burgemeester Jan Peeters (sp.a) heeft opnieuw een aantal vragen gesteld in de Kamer. Hij hoopt volgende week van de bevoegde minister Van Ackere (CD&V) een antwoord te krijgen. Reden voor de nieuwe interpellatie zijn de problemen die het treinverkeer zowat elke dag heeft in de Kempen en in het station van Herentals: stilstaande treinen en ongemakken voor het reizigersverkeer.Vooral het voortdurend inzetten van de lokale politie bij de toenemende incidenten in de Kempische stations, zit de burgemeester hoog. De politie doet volgens hem wat de NMBS zou moeten doen. Jan Peeters: "Sinds 14 dagen werd de normale uurregeling van voor de brand opnieuw ingevoerd, en zouden de problemen tot het verleden moeten horen.Niets is minder waar. Voortdurende pannes van de dieseltreinstellen op de Kempische lijnen (bijna dagelijks, letterlijk) hebben in de voorbije weken tot twee maal toe geleid tot een totale blokkering van het treinverkeer in het station van Herentals. Bij deze gelegenheden was de chaos op en rond de perrons zo groot dat de lokale politie Neteland moest ingezet worden om de orde te handhaven, de gemoederen te bedaren, en, zeer bizar, de nodige reizigersinformatie te verstrekken over vervangende busdiensten en alternatieven. De communicatie door de NMBS was immers nihil. Ik kreeg daarover als burgemeester ontluisterende politierapporten te lezen.In ons vorige debat werd de piste aangereikt om desnoods in Frankrijk of elders extra dieselstellen in betere staat in te huren om de Kempische lijnen te versterken.Vandaar mijn vragen: 1. hoe gaat U in de komende maanden garanderen dat er rijvaardig materiaal wordt ingezet op de Kempische lijnen? 2. wordt de piste van het inhuren/leasen van extra dieselstellen, bv. bij de franse spoorwegen verder uitgewerkt? wat is de stand van zaken hieromtrent? 3. hoe wordt de crisiscommunicatie bij incidenten verbeterd? 4. vindt u het normaal dat onze lokale politie de rol van informatieverstrekker moet spelen omdat de NMBS schromelijk in gebreke blijft', aldus Jan Peeters.